Invent

10 gode råd til at hjælpe en stresset!


Kender du en stresset eller en person der er ude af balance? Og kan du nogle gange føle dig som Bambi på glatis – at du ikke aner hvordan du kan hjælpe bedst muligt?

Så kommer her 10 gode råd til hvordan du kan støtte bedst muligt.

forhindringerDen stressede skal til lægen hurtigst muligt og blive undersøgt, få taget blodprøver mm. Hjælp den stressede til at få booket en tid, og måske sørg for transporten.

Den stressede skal have professionel hjælp hurtigst muligt. Jo hurtigere vedkommende får den mest målrettede hjælp, jo hurtigere er personen tilbage i balance. Stress kan ikke fjernes ved blot 14 dage på sofaen. Måske kan du hjælpe den stressede med at få booket den første tid? Men kun hvis den stressede ønsker din hjælp!

Så mange pligter og ansvarsområder som muligt, skal tages fra den stressede. Jo mere der kan placeres hos andre jo bedre. Både på arbejdspladsen og hjemme. Hvem kan hjælpe eller overtage?

Giv plads til det nødvendige. Den stressede skal forhåbentligt via den professionelle hjælp gøre nogle ting hver dag, som hjælper den stressede i balance igen. Giv plads og rummelighed til det. Det er jo kun i en periode. Den stressede vender tilbage til normalen så snart balancen er genfundet.

Lyt Lyt Lyt til den stressede. Jo mindre du spørger ind og jo mere du bare lytter – jo bedre. Lad være med at fixe med mindre du bliver spurgt. Den stressede har så godt af at få snakket.

Kvæl den stressede i kærlighed. Kram og lig tæt hvis du er kæreste eller lign. Den stressede har så meget brug for kærlighed og tryghed – men ingen sex.

Regn ikke med noget. Selvom den stressede har sagt ja tak til at komme med til et arrangement, kan det sagtens være at den stressede ikke magter det når dagen kommer. Og omvendt. Så lad tilmeldingen være åben.

Lad være med at spørge for meget. Spørg hvordan den stressede har det i dag, og hvis den stressede svarer kort og kontant, så lad den stressede gå. Du vil opdage at nogle dage har den stressede mange ord, og nogle dage meget få. Og det er helt normalt.

Du er ikke behandler, så lad være med at tage den rolle. Jo mere ligeværdig du er med den stressede, jo bedre.

Lav dit eget system, så du husker at den stressede er stresset. Det kan være så svært at huske på, da man ikke umiddelbart kan se på en stresset at det er det der er galt, og derfor let kan glemme det. Det må ikke glemmes og derfor er det dit ansvar at huske at der skal tages specielle hensyn hver dag!!

Hvis du er i tvivl om noget af det ovenstående eller andre spørgsmål, så er du mere end velkommen til at ringe til mig på +45 41 14 64 14 eller på mail lotte@lotteklink.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilmeld Nyhedsbrev

Se også:

Scroll to top